Parfémový průmysl je rozsáhlý a má dlouhou historii, která je plná zajímavostí a faktů. Chcete se o něm dozvědět více? V tom případě čtěte dál. V tomto článku jsme pro vás sepsali nejzajímavější informace, které jsou spojeny nejen se samotnými parfémy, ale i s jejich výrobci.
Zajímavosti z parfémového průmyslu, o kterých jste možná netušili
V parfémovém průmyslu je skutečně mnoho zajímavostí. Mezi ně patří například:
- Parfémový průmysl má bohatou historii, která sahá až do starověku. Starověké civilizace jako Egypt, Řecko či Řím používaly parfémy zejména pro rituály, léčbu a osobní hygienu.
- Parfém nemá datum spotřeby, ale jeho vůně se s časem mění. Právě proto byste ho po koupi měli používat maximálně 3 až 4 roky a poté ho nahradit novým.
- Slovo parfém pochází z latinského „per fumum“, což znamená „skrze kouř“. Důvodem, proč se tímto termínem začaly označovat vůně, byly okázalé slavnosti císaře Nera, který během nich nechal ve svých fontánách proudit růžový a jasmínový olej, a tyto vůně se následně dostaly do vzduchu.
- Přesný čas vzniku prvního parfému není znám, avšak ví se, že první zaznamenanou chemičkou a parfumérkou byla žena jménem Tapputi, která žila v Mezopotámii kolem roku 1200 př. n. l.
- Moderní parfém (směs esenciálních olejů a alkoholu) vznikl v roce 1310 a byl určen pro královnu Alžbětu. Skládal se z rozmarýnu, tymiánu a verbeny.
- Mnoho dnešních parfémů se nevyrábí ze skutečných ingrediencí, ale ze syntetických sloučenin, které dokážou napodobit vůně květin, ovoce a dalších složek.
- Kromě klasických parfémů se na trhu objevují také tzv. niche parfémy. Jejich hlavním cílem je oslovit náročné a odvážné zákazníky, kteří hledají něco netradičního a originálního. Produkce niche parfémů není primárně komerční, ale spíše kreativní, v některých případech až avantgardní.
Nejprodávanějším parfémem je Chanel No. 5
Značka Chanel patří mezi nejprestižnější v parfémovém průmyslu. Její historie se začala psát v roce 1910, kdy se zaměřovala převážně na módu. Vše se však změnilo v roce 1921, kdy značka uvedla na trh svůj ikonický parfém Chanel No. 5, který vytvořil Ernest Beaux v Grasse, domově francouzské parfumerie.
Chanel No. 5 se stal oblíbeným především díky tomu, že byl odlišný od většiny ostatních parfémů na trhu, které byly tzv. soliflores, tedy napodobovaly vůni pouze jednoho květu a byly si navzájem velmi podobné.
Gabrielle Chanel proto pověřila Beauxe vytvořením něčeho úplně jiného – vůně složené z více různých složek. Tento experiment měl velký úspěch a zrodil tak novou kategorii vůní
Věděli jste, že…
… popularitu Chanel No. 5 výrazně ovlivnil také dobrý marketing? Gabrielle Chanel věděla, že nejlepším způsobem, jak rozšířit povědomí o svém parfému a učinit z něj luxusní produkt, je využít známé celebrity. První takovou byla Marilyn Monroe, která se objevila v reklamě na Chanel No. 5 v 60. letech 20. století.
Dior J'adore obsahuje více než 80 složek
Parfém Dior J'adore je jedním z nejpopulárnějších, které najdete v nabídce této značky. Kromě jemného ženského flakonu připomínajícího slzu je charakteristický také svým bohatým složením. Obsahuje až 80 různých složek, od bergamotu a santalového dřeva až po jasmín, krvavý pomeranč a růži. Je tak skvělou volbou pro každou ženu.
zdroj: Koku.cz
Ikonický flakon Guerlain Shalimar
Značka Guerlain si zakládá nejen na unikátních vůních, ale také na propracovaných flakonech. Parfém Shalimar disponuje flakonem, jehož tvar a vzory lahvičky evokují okolí zahrad Shalimar, a vějířovitým uzávěrem, který připomíná věčnou krásu jejich vodních fontán.
CK One jako první unisex vůně
Calvin Klein způsobil v roce 1994 revoluci na trhu s parfémy tím, že jako první značka představil vůni vhodnou pro obě pohlaví. Ačkoliv byli mnozí vůči CK One zpočátku skeptičtí, většina si ji nakonec zamilovala. O její oblíbenosti svědčí i to, že během prvních 10 dní po uvedení na trh vygenerovala více než 5 milionů dolarů a v polovině 90. let přinášela ročně přibližně 90 milionů dolarů.
Věděli jste, že…
… parfém se na pokožce časem mění a vyvíjí? Každá vůně je složená ze tří částí – hlavy, srdce a základu, které se postupně odhalují. Tóny hlavy jsou obvykle jemné a nevydrží příliš dlouho. Srdcové tóny, které bývají bylinné, květinové nebo kořeněné, se na pokožce udrží déle a nejlépe je cítit poté, co vyprchají tóny hlavy. Základní tóny, obsahující například dřevo, ambru nebo pižmo, vydrží na pokožce nejdéle a jsou nejvíce patrné několik hodin po aplikaci parfému.
Parfém, na jehož výrobu dohlížel samotný Saint Laurent
Značka Yves Saint Laurent má ve své nabídce více parfémů, přičemž nejznámějším je Opium. Se vznikem této vůně se pojí zajímavost, že na celý proces dohlížel samotný Saint Laurent. Ten se dokonce podílel na výběru vůní a designu flakonu, stejně jako na tvorbě reklamní kampaně, jejíž součástí byla modelka Jerry Hall.
zdroj: Koku.cz
Parfém, který rozšířil podnikání módního domu Nina Ricci
Módní dům Nina Ricci původně prodával pouze oblečení. Aby však rozšířil své podnikání a oslovil každou ženu, začal v roce 1948 prodávat parfém L'Air du Temps. Tato vůně se během velmi krátké doby stala jednou z nejoblíbenějších na trhu a proslavila Ninu Ricci nejen ve Francii, ale i daleko za jejími hranicemi.